Nowy Świat Muzyki – ul. Nowy Świat 63         zobacz mapę

12 października 19:00  

OTWARCIE BUNKASAI I WYSTAWY “NOWY JAPONIZM”

W programie będą:

Taniec Nihon Buyo, tradycyjny klasyczny taniec japoński w kimonie wykona Hana Umeda

Live music & sumie performance (malowanie obrazu tuszem z muzyką na żywo) wykonają bracia Matsumoto: Aruto Matsumoto zagra na fortepianie swoje oryginalne utwory, a jego brat Keiji Matsumoto wykona w tym czasie improwizowany, wielki obraz tuszem inspirowany muzyką.

Można będzie także nabyć oryginalne plakaty Bunkasai!

WSTĘP WOLNY

Zachęcamy do śledzenia strony wydarzenia facebook.

Hana Umeda 梅田波那

Performerka, tancerka i nauczycielka japońskich tańców klasycznych, uczennica mistrzyni Hanasaki Tokijyo, głowy szkoły Hanasaki-ryu w Tokio, kulturoznawczyni, doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej UW, stypendystka programu Młoda Polska Narodowego Centrum Kultury w 2018 roku. W skodyfikowanych systemach klasycznego tańca japońskiego poszukuje własnej tożsamości i przestrzeni osobistej ekspresji.

O występie

鐘が岬 Kane ga misaki, „Przylądek dzwonu”

Słowa tej dramatycznej miłosnej pieśni są rekonstrukcją słynnej sztuki teatru nō pod tytułem Dōjōji, „Świątynia Spełnienia Prawa”, która adaptowana została również przez teatr kabuki pod tytułem „Musume Dojoji”, „Dziewczyna ze świątyni Spełnienia Prawa”. W sztuce teatralnej mowa jest o młodej dziewczynie, która od pierwszego wejrzenia zakochuje się w pięknym mnichu. Jej pragnienie miłości i żądza w końcu stają się demoniczne i zamieniają ją w demona w formie węża. Opowieść kończy się okrutnie, tym, że dziewczyna-wąż podpala wielki dzwon, w którym schronił się przed jej wzrokiem młody mnich i… zabija go.
Treść pieśni natomiast, ukazuje scenę, gdy dziewczyna jakiś czas później staje przed owym dzwonem świątyni Dōjōji z sercem pełnym żalu i skargi wobec młodego mężczyzny, który ją zwiódł. Swoją rozpacz wyraża tańcem. W drugiej części utworu odrywa się od tęsknoty i żalu z postanowieniem, że poświęci resztę swego młodego życia dla pracy w dzielnicach miłosnych uciech różnych miast Japonii . Opowiada więc o stanie swego kobiecego serca, które musi oddawać się przypadkowym kochankom.
Pośród obrazu strasznych żądz, jest w tym tańcu miejsce na ukazanie całego bogactwa uczuć związanych z kobiecym wdziękiem, naiwnością i współczuciem wobec nędzy życia.
Nie chodzi więc w tym tańcu o konkretne wyrażenie fabuły sztuki Dōjōji i o trzymanie się treści, ale o wydobycie tego, co istotne – ulotnego zapachu kobiecego życia, aby cicha muzyka tego sławnego utworu, bogatego w słowa pieśni pociągnęła słuchaczy do poszukiwania tego co ukryte w zakamarkach ludzkiego serca.

Aruto Matsumoto 松本在人

Pianista, kompozytor, orkiestrator. Jako pianista koncertuje gółwnie w Polsce. Do tej pory pisał ponad 30 utworów w tym muzyka do krótko metrażowego filmu, muzyka na żywo do filmu niemego. Działa również jako orkiestrator. W roku 2017 aranżował z Janem Sanejko na orkiestrę symfoniczną suitę do muzyki z gry Heros of Might and Magic. A w 2018 roku przygotował orkiestrację do Game Music Festival do muzyki Diablo, Starcraft i World of Warcraft w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=51&v=Rw12q20ZCYM
Aranżował partię kwartetu smyczkowego Ending theme do taiwanskiej gry Devotion. https://www.youtube.com/watch?v=ipTTo-PMK2U
Jego utwory można posłuchać na poniższym linku.
https://www.youtube.com/channel/UCeJlKxlJqj9vmjj9LXrkkAQ
https://www.youtube.com/watch?v=UbdIiNewoTM

Keiji Matsumoto 松本圭司

Magister sztuki, grafik, rysownik. W latach 2009-2014 studiował na wydziale grafiki Warszawskiej Akademii sztuk pięknych.W 2012r. wyjechał do Bolognii do Accademia di belle arti Bologna w ramach programu Erasmus. Miał tam wystawę zbiorową (Faro Fare Arte), gdzie skończył się sukcesem. W 2014r. dyplom z grafiki warsztatowej u prof. Piotra Smolnickiego, z ilustracji u dr hab Grażyny Lange, aneks z rysunku u dr hab Jacka Staszewskiego, obecnie jest doktorantem na Wydziale Grafiki ASP u dr hab Jacka Staszewskiego oraz Asystentem Pracowni Kompozycji i rysunku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Prof. Artura Krajewskiego. Razem z bratem Aruto Matsumoto działa jako performer. Wyrόżnienie na I Warszawskiej bitwie rysunkowej (29 marca 2015), I nagroda w konkursie „Konfrontacje Sztuki 2018”.W swoich twόrczościach próbuje łączyć japońską kaligrafię i europejski rysunek.
Od 2015 roku współpracują razem tworząc A/K.

12 – 21 października    

WYSTAWA “NOWY JAPONIZM” część I

„Japonizm” to termin, który oznacza wpływ sztuki i kultury japońskiej na sztukę Zachodu w końcu XIX wieku. Japonia była potężnym katalizatorem rozwoju nowych nurtów sztuki w Europie, jak np. impresjonizm, secesja, modernizm. Również dzisiaj na całym świecie możemy znaleźć wielu fascynatów kultury Japonii i artystów zainspirowanych jej sztuką. Czy jesteśmy tego świadomi czy nie, w naszym codziennym życiu elementy japońskości są powszechnie obecne. Może jesteśmy świadkami zjawiska, które można nazwać “nowym japonizmem”?
Umożliwiając miejscowym artystom i projektantom pokazania swoich prac, chcemy tworzyć miejsce, gdzie zarówno odwiedzający jak i artyści będą mogli dostać natchnienie i siłę dla swojej kreatywności i chęci upiększania życia.

Zachęcamy do śledzenia strony wydarzenia facebook.

Artyści:

Elżbieta Banecka バネツカ エリジュビエタ

Prof. dr hab. Elżbieta Banecka ASP w Warszawie ukończyła w 1991 roku .Dyplom zrealizowała na Wydziale Malarstwa u prof. Jana Tarasina, aneks z Grafiki u prof. Rafała Strenta. Jest laureatką 67 nagród i wyróżnień w kraju i poza jego granicami.Posiada na swoim koncie 61 wystaw indywidualnych w kraju i na świecie, brała udział w ponad 200 wystawach zbiorowych. Prowadzi pracownię Rysunku i Koloru na Wydziale Scenografii w macierzystej uczelni.Od ukończenia studiów zajmuje się grafiką warsztatową , malarstwem, grafiką projektową, książką artystyczną.Prace znajdują się w zbiorach wielu muzeów (m.in Muzeum sztuki Nowoczesnej w Osace), oraz w zbiorach prywatnych wielu Państw , m.in. Francja, Niemcy ,Anglia, USA,Irlandia, Emiraty Arabskie,Polska.
Zasiada w Radzie Programowej Galerii Kordegarda, w Zarządzie Fundacji Jonasza Kofty „Pamiętajcie o Ogrodach”,w Zarządzie Sekcji Plastycznej Zaiks,od 2019 roku jest Prezesem Fundacji Rozwoju i Promocji Sztuk Pięknych” iKi”
W swojej twórczości zajmuje się sztuką związaną z kulturą Japonii. Powstały takie serie prac jak np. ,,Nieczesane z Kioto”,” z Rioandżi” , „Tokimono”…

elaart@op.pl

na wystawie : Z serii „Tokimono”

Glowacka_Agnieszka - Aga Balbina

Agnieszka Głowacka グロヴァツカ アグニェシュカ

„Obserwując grę świateł, temperaturę barw, strukturalność form, powołuję symbole natury, a własna technika sprawia, że obrazy żyją w rytm oświetlenia: wchodzą w dialog, intrygują, budzą się i zasypiają…”
W 1990 roku ukończyłam Wydział Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi im. W. Strzemińskiego i od tego czasu zajmuję się działalnością zawodową na polu grafiki projektowej i fotografii, jak również pracą twórczą w dziedzinie rysunku, malarstwa oraz fotografii dokumentacyjnej i artystycznej.
Od roku 2003 moje obrazy na płótnie są prezentowane na wystawach indywidualnych, a od roku 2009 biorę czynny udział w zbiorowych wystawach malarstwa.
Retrospektywna wystawa malarstwa „Intuicja” z okazji jubileuszu 30-lecia pracy twórczej odbyła się w 2016 roku w Galerii Sztuki Willa w Łodzi.
W 2018 roku zaprezentowałam w Łodzi w Galerii „krótko i węzłowato” unikalny cykl obrazów inspirowanych kulturą Japonii „Wpatrzenie”.

ag@agstudio.net      www.agstudio.net

na wystawie : Horyzont wabi-sabi / Ryt skupienia / Nokturn z Nagasaki

Keiji Matsumoto 松本 圭司

Doktor sztuki, grafik, rysownik. W latach 2009-2014 studiował na Wydziale Grafiki Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2012r. wyjechał do Bolognii do Accademia di belle arti Bologna w ramach programu Erasmus. Miał tam wystawę zbiorową (Faro Fare Arte), gdzie skończył się sukcesem. W 2014r. dyplom z Grafiki Warsztatowej u prof. Piotra Smolnickiego, z Ilustracji u dr hab Grażyny Lange, aneks z Rysunku u prof. Jacka Staszewskiego, we wrześniu 2019 został doktorem sztuki, obecnie jest Asystentem Pracowni Kompozycji i rysunku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Prof. Artura Krajewskiego. Razem z bratem Aruto Matsumoto działa jako performer. Wyrόżnienie na I Warszawskiej bitwie rysunkowej (29 marca 2015), I nagroda w konkursie „Konfrontacje Sztuki 2018”.W swoich twόrczościach próbuje łączyć japońską kaligrafię i europejski rysunek.

mkeiji528@gmail.com                 https://arutopl.wixsite.com/arkpl                 https://www.instagram.com/58.55kg/

na wystawie : ナツノアカネ – NATSU NO AKANE  /  言ノ葉 – Word / DUO

Keiji Matsumoto - matsumoto keiji

Emily Kitabatake 北畠 エミリー

Emily Kitabatake urodziła się w Londynie. Między 6 a 12 rokiem życia mieszkała w Japonii. Obecnie jest studentką V roku Wydziału Grafiki Akademii Sztuk
Pięknych w Warszawie. Pracę dyplomową przygotowuje w pracowni ilustracji dr hab. „Grażki“ Lange, a aneks z malarstwa – u prof. Pawła Nowaka. Maluje na małych formatach, by interakcja z pracami była bliska. Jej wielkąpasją jest gotowanie – dla zainteresowanych prowadzi kursy kulinarne z kuchni japońskie.

emily_akirovna@yahoo.co.uk

na wystawie : Portret rodziców

emily
Emily_kitabatake - emilykitabatake@gmail.com

Hakya Gago ガゴ ハキャ

„Nazywam się Hakya Anna Gago. Urodziłam się w Warszawie, w 1986 roku. Studiowałam w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru (2009-2012). Maluję obrazy, rysuje grafiki, moje malowidła ścienne można spotkać w kilku warszawskich restauracjach. Ściśle współpracuje z marką MAKIMAKI projektując i malując na materiałach pod ich torby i plecaki. Moja pasja wynika z potrzeby tworzenia w różnych przestrzeniach. O pięknie w przypadkowości, o uruchamianiu wyobraźni, o wykorzystywaniu wszystkiego co pod ręką- tak opowiada się moja sztuka. Odzwierciedla się to w moich pracach, które są ciągłym poszukiwaniem, odnajdywaniem i szlifowaniem mojego ja. Od niedawna jestem szczęśliwą pełnoetatową mamą!
Od urodzenia żyję w Polsce, ale pielęgnuję w sobie japońską część mojej natury. Pragnę aby moje prace zachęcały do pochylenia się nad swoimi potrzebami, radościami i do odwagi aby po nie sięgać.”

hakya.gago@gmai.com            www.instagram.com/hakya_gago

na wystawie : Morskie kolaże

20180130_130439_2 - Krzysiek Wach

Lis na Fali  – Robert Szklarski シュクラルスキ ロベルト + Dominika Sellman セルマン ドミニカ 

Od lat, pracując jako złotnik, specjalizuję się w wykorzystywaniu wyjątkowo czasochłonnych, tradycyjnych technik zdobniczych, takich jak grawerowanie czy repusowanie. Nabytą wiedzę wykorzystuję pracując w pracowni LISNAFALI zajmujemy się renowacją zabytków oraz wykonywaniem obiektów złotniczych na zamówienie.

Japońska fascynacja relacją człowiek – maszyna oraz interakcją pomiędzy żywą i sztuczną inteligencją widoczna w takich ikonach anime jak Ghost in the shell, Evangelion czy Gundam jest jednocześnie wynikiem fascynacji oraz obaw, wynikających z bezlitosnej zmiany, która nadchodzi wraz z ciągłym rozwojem technologii. Japońskie miasto, brzęczące, drżące, pulsujące dźwiękami oraz wszystkimi barwami tęczy, świateł  neonów istnieje w ciągłym ruchu niczym ul. Przesyła dane, analizuje informacje, patrzy czujnie  i nigdy nie zasypia. Nie można ukryć się przed stale podążającymi rejestratorami każdego ruchu i obecności. Pragnienie posiadania absolutnej wiedzy, dającej możliwość absolutnej władzy, dzięki nieustannej kontroli wszystkiego. To pragnienie staje się w końcu rodzajem boskiej istoty mającej własną osobowość i charakter. Miasto staje się w końcu osobowością obdarzaną inteligencją, która realizuje własne plany…

lisnafali@gmail.com             www.instagram.com/rs_metal_art

na wystawie : Musha-@ / AI Kami 

robert szklarski 2 - Dominika Sellmann