WARSZTATY w PROM Kultury Saska Kępa w dniu 20. 10

KALIGRAFIA japońska 12:00-12:45, 12:55-13:40

Kaligrafia po japońsku to „SHODO”, SHO oznacza „pismo”, a DO „drogę”. Razem „droga pisma”. Tak jak w innych sztukach – aikido, sado (droga herbaty), karatedo – nie chodzi o cel, ale o to, by kroczyć wybraną ścieżką ciągle się doskonaląc. Z chęcią będę towarzyszył każdemu, kto zechce na tę drogę wstąpić.

Prowadzący: Ryotaro Sakamoto

Jako kaligraf posiadam 8 dan w tej sztuce, prowadzę kurs kaligrafii w mojej szkole, Warszawskiej Szkole Języka Japońskiego. Przeprowadzam warsztaty, kaligrafuję na zamówienie, co roku organizuję Konkurs Kaligrafii Środkowo-Europy i jako jedyny w Polsce wykonuję kaligrafię wielkoformatową. Jestem odpowiedzialny za stoisko kaligrafii oraz pokaz kaligrafii podczas Matsuri – Pikniku z Japońską Kulturą – największej w Polsce imprezy związanej z kulturą Japonii. www.wsjj.pl

JUŻ NIE MA WOLNYCH MIEJSC!

EHAGAKI – robimy pocztówki z motywami japońskimi 12:00-13:30

Na warsztacie wykonamy własne pocztówki z motywami japońskimi przy pomocy specjalnych markerów COPIC, używanych przez profesjonalnych japońskich mangaków i ilustratorów. Patronem, który użyczy kreatywnym głowom swoich materiałów, jest firma ESTEDE Copic Marker Polska www.copic.pl

Prowadząca: Dorota Cybulska

Socjolożka, studentka studiów podyplomowych PJATK na kierunku grafika projektowa. Zafascynowanie m.in. sztuką japońską sprawiło, że karierę zawodową realizuje w grafice prasowej oraz tworząc ilustracje. W przeszłości dyrektor artystyczna tytułów prasy młodzieżowej w wydawnictwie Rignier Axel Springer. Projektowała plakaty i logotypy, a jej ilustracje i infografiki publikowane były w prasie, wydawnictwach książkowych oraz w związku z kampaniami społecznymi. W 2010 roku zwyciężyła w konkursie wydawnictwa Rignier Axel Springer na projekt eko okładki. Prowadzi dwa internetowe projekty związane z kulturą Japonii: blog Inspired by Japan i informator o wydarzeniach japońskich www.itsu-doko.pl. Filozofię Jej twórczości można streścić w słowach „poszukuj i podążaj”. www.behance.net/DorotaCybulska  www.instagram.com/doco.design.art

Minimalny wiek uczestników: 8 lat, maksymalna ilość uczestników: 10 osób

Koszt: 10 zł                    Zapisy: info.inspiredbyjapan@gmail.com

KACHO-GA, ptaki i kwiaty w drzeworycie japońskim  12:00-13:30, 15:15-16:45

Kawełczyk_tomasz_2 - T K

Kacho-ga czyli obrazy kwiatów i ptaków są znanym motywem japońskich drzeworytów. Na uczestników czekają drewniane deski z wyciętymi wzorami oryginalnych obrazów Ando Hiroshige i Katsushika Hokusai gotowe do odciśnięcia na papierze. Uczestnicy warsztatów będą mogli dowiedzieć się jak powstają japońskie drzeworyty ukiyo-e oraz samodzielnie wydrukować odbitkę na papierze. Zróżnicowany poziom trudności – od prostych czarno-białych obrazów po wielobarwne, składające się z wielu matryc – umożliwia udział w warsztatach osobom zaawansowanym, początkującym a nawet dzieciom!

Prowadzący: Tomasz Kawełczyk

Tomasz Kawełczyk jest absolwentem i wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2017 roku obronił pracę doktorską na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Twórczość Tomasza Kawełczyka związana jest głównie z techniką drzeworytu oraz rzeźbą. W 2012 roku przebywał w rezydencji artystycznej w Japonii gdzie studiował tradycyjną, japońską technikę drzeworytu barwnego Mokuhanga. Od tamtej pory aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą prowadząc warsztaty, organizując wykłady i pokazy. Do najważniejszych zaliczyć można warsztaty towarzyszące wystawie drzeworytów japońskich „Droga do Edo” przeprowadzone w Muzeum Narodowym w Warszawie czy mające miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha podczas wystawy „Japońska układanka”. https://www.facebook.com/kawelczyk.woodblock/

JUŻ NIE MA WOLNYCH MIEJSC!

 

Zrób swoje ONIGIRI  14:00-15:00

Prowadzące: 
Kazuya Kuramochi

Prezes Japan Food Consulting, szef kuchni Ambasady Holandii w Polsce. Jest kucharzem z ponad 20-letnim doświadczeniem. Na początku pracował we włoskiej, a następnie we francuskiej restauracji w Japonii. Następnie udał się do Francji i szlifował swoje umiejętności w restauracjach wyróżnionych gwiazdkami Michelin. Pracował w wielu hotelach i jako szef kuchni ambasady Luksemburgu w Polsce. Obecnie mieszka w Polsce, jest szefem kuchni Ambasady Holandii i wspiera swoimi radami właścicieli restauracji, którzy pragną korzystać z jego wiedzy i doświadczenia.

JUŻ NIE MA WOLNYCH MIEJSC!

Warsztaty japońskich tradycyjnych słodyczy WAGASHI     15:15-16:15, 16:30-17:30

Wagashi PL
057

W tym roku podczas warsztatów uczestnicy przygotują dwa rodzaje japońskich tradycyjnych słodyczy:
1. wagashi-nerikiri w kształcie liścia miłorzębu japońskiego (nerikiri to masa z pasty z białej fasoli z dodatkiem mąki ryżowej i naturalnego barwnika spożywczego, nadzieniem będzie pasta z fasoli adzuki bez łupinek czyli koshi-an)
2. ichigo daifuku, czyli rodzaj mochi z nadzieniem z pasty z białej fasoli shiro-an i z truskawką.

 
Prowadzący: WAGASHI PL

Japońskie tradycyjne słodycze wagashi to nasze hobby, którym zajmujemy się od ponad 4 lat. Na FB na naszej stronie WagashiPL publikujemy w języku polskim przepisy na wagashi, zarówno takie, które podaje się w czasie ceremonii herbacianej (nerikiri, uiro, kinton), jak i słodycze codzienne (dango, daifuku, dorayaki). Większość wagashi robimy ze składników dostępnych w Polsce (mąki ryżowej i pszennej, fasoli adzuki i białej, cukru). Ideą powstania naszej strony na FB było pokazanie, że w Polsce można samemu zrobić wagashi, które będą smakować jak te z Tokio czy Kioto. W miarę wolnego czasu uczestniczymy w wydarzeniach związanych z kulturą Japonii prowadząc warsztaty japońskich słodyczy. Na festiwalu Bunkasai będziemy już po raz czwarty. Serdecznie zapraszamy na warsztaty wagashi. https://www.facebook.com/WagashiPL/

https://www.instagram.com/wagashi.pl/

JUŻ NIE MA WOLNYCH MIEJSC!

 

一文字の書 Ichimoji no sho – KALIGRAFIA jednego znaku        15:15-16:45, 16:55-18:25

Podczas warsztatów będziemy studiować kilka wybranych ideogramów by w końcowej fazie jeden z nich napisać w możliwie najładniejszej formie, między innymi na shikishi – kwadratowym arkuszu grubego japońskiego papieru, przeznaczonym na specjalne okazje, upiększanie wnętrza, upominki. Zagłębimy się w historię pisma i spróbujemy odkryć sedno znaku i artystycznego przekazu. Do dyspozycji będą: kamienie suzuri i tusz (sumi) do własnoręcznego ucierania, rozmaite pędzle (również z kogucich piór) i papier do kaligrafii.

Prowadzący: Zbigniew Urbalewicz

Jestem grafikiem i pracuję w Instytucie Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie, gdzie prowadzę zajęcia między innymi z liternictwa, kompozycji i projektowania. Od prawie trzydziestu moją pasją jest kaligrafia, zarówno rodzima jak i dalekowschodnia, głównie japońska. Studiuję pismo i kaligrafię w ujęciu historycznym, artystycznym i stosuję je jako środek ekspresji. Uwielbiam japoński papier, tusz, pędzle i staram się uprzystępniać kaligrafię jako formę wypowiedzi artystycznej.

Minimalny wiek uczestników: 15 lat, maksymalna ilość uczestników: 10 osób

Koszt: 40 zł     

Zapisy: zurbal@gmail.com

Malarstwo japońskie SUMI-E    17:00-18:00

Malarstwo japońskie sumi-e jest doskonałym ćwiczeniem dyscypliny, wyobraźni i wytrwałości w dążeniu do celu. Dla tych, którzy nigdy jeszcze nie malowali jest to doskonała okazja, aby przekonać się o tym, jak wiele jest możliwe, i że talent nie jest tu wcale najważniejszy. Jest to raczej chęć poznawania siebie, zrelaksowania się, odnalezienia wewnętrznego spokoju i odkrycia swoich nowych możliwości, które drzemią w każdym z nas. Przygoda z malarstwem japońskim to również droga medytacji i samorozwoju.

Prowadząca: Małgorzata Olejniczak

Małgorzata Olejniczak rozpoczęła studia malarstwa Sumi-e w Japonii 20 lat temu i kontynuuje naukę do dziś w klasie jednego z najbardziej znanych mistrzów sumi-e Japonii, Tohuna Kobayashiego. Małgorzata Olejniczak naucza tej sztuki w Szwajcarii, Niemczech i w Polsce, w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, jak i w Warszawie, we wnętrzach Warszawkjsiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej w ramach projektu Atelier Margot. Prowadzi również warsztaty letnie i projekty na festiwalach.

Atelier Margot, www.m-olejniczak.ch

Minimalny wiek uczestników: 12 lat, maksymalna ilość uczestników: 10 osób

Koszt: 35 zł                    Zapisy: margoto@bluewin.ch

Zabawa z Pentel Touch Brush Pen    12:00-14:00

Pentel Touch Brush Pen dają wiele możliwości zastosowania. W trakcie warsztatów poszukamy różnych sposobów ich wykorzystania.
Będziemy rysować, pisać, łączyć tekst z obrazem. Warszaty składają się z krótkich zadań kreatywnych, poruszających wyobraźnię i wrażliwość. Pobawimy się kreską, kolorem, ilustracją.

Prowadząca: Kasia Mochi

Kasia Mochi – artystka, ilustratorka, pisarka. Po ukończonych w Warszawie studiach zajęła się modą i rysowaniem. Mieszkała przez wiele lat w Japonii. Jej prace pokazywano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, w tym Tokyo Designers Week, Shibuya Art Awards w galerii Hikarie w Tokyo, BDFIL Festival de Bande Dessinée w Lozannie. Dwukrotnie, w 2015 i 2017, przyznano jej rezydencję artystyczną w programie A.I.R. Kamoe Art Center w Hamamatsu. Przez dwa lata prowadziła warsztaty artystyczne w Shizuoka Daigaku Gakkuin University. W Polsce ilustruje teksty m.in. do magazynu Pismo. Na początku 2020 r. nakładem wydawnictwa Tatarak ukaże się jej debiutancka książka dla dzieci i dorosłych.

Origami (sponsorowane przez Mosso Kewpie)    14:00-18:00