WYKŁADY I SPOTKANIA W PROM Kultury Saska Kępa

WYKŁAD „Co to jest Onigiri?”   12:00-12:40

Onigiri to przekąska, która towarzyszy Japończykom od wieków. Występuje w wielu różnych odmianach i formach. Każdy region w Japonii ma własny przepis na ten specjał. Onigiri, to nie tylko smaczny element diety, to również także ważny element kultury.

wykładowca: dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek

Orientalista, badaczka kultury kulinarnej, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS, autorka książek: „Tradycje kulinarne Japonii”, „Zwierzęta zodiaku w kulturze Japonii”, „Japońskie słodycze”, „Tradycje kulinarne Korei”, „Polish Culinary Paths” (publikacja ukazała się w językach: angielskim, chińskim, japońskim, koreańskim i wietnamskim), „Tradycje kulinarne Finlandii” i „Deserownik”. Zdobywczyni kilku Gourmand World Cookbook Awards, Prix de la Littérature Gastronomique, chińskiej Diamond Cuisine Award i Nagrody Magellana. Zajmuje się badaniami nad historią jedzenia, antropologią jedzenia, neurogastronomią, prognozowaniem trendów, dyplomacją oraz turystyką kulinarną.

tomaszewska_zdj - Magdalena Tomaszewska Bolałek

WYKŁAD „Bogactwo w prostocie”   13:25-14:10

„Prostota nie czuje się gorzej niż przepych, a raczej może być dumna z własnej czułości i inteligencji skrytych w sobie. Jeżeli rozwinie się taki system wartości, możemy wzbogacić nasze życie, zużywając mało zasobów.” To słowa japońskiego grafika Ikkou Tanaka (1930-2002) tworzącego w latach 80-tych, kiedy Japonia była na szczycie ekonomicznego rozwoju. Są antytezą dzisiejszego świata, który jest przepełniony wszelakimi możliwościami, bogactwem i który budowany jest na bazie konsumpcjonizmu. Może dlatego docierają do miejsca, w którym drzemią nasze ukryte potrzeby. Jednak takie myślenie nie zrodziło się tak od razu, choć jest głęboko zakorzenione w tradycyjnej estetyce Japonii. Dlaczego Japończycy widzą bogactwo w prostocie, piękno w minimalizmie?  Sięgniemy do ich źródeł w unikalnej tradycji i światopoglądzie w Japonii.

wykładowca: Chie Piskorska

Od 1997 mieszka w Polsce.

Inicjator i organizator Jesiennego Festiwalu Sztuk Japońskich Bunkasai i kurator wystawy „Nowy Japonizm” od 2016. Jest projektantem przestrzeni,  florystką, eseistką. Wykładowca Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych („Historia architektury i estetyki w Japonii” w Wydziale Architektury Wnętrz, „Estetyka i design w Japonii i jego zastosowanie” w Wydziale Kultury Japonii). Wykładowca gościnny w SGH na Wydziale Logistyki („Negocjacja z Japończykami”, „Japonia – kolebka kultury Lean” ).

Właściciel marki „MakiMaki – from Japan made in Poland”. Projektuje i produkuje autorskie wyroby tekstylne.

IMG_20190224_102627_242_resized_20191007_084305317

WYKŁAD Nowy japonizm? w Muzeum Manggha” (Anna Król) 14:20-15:05

Widziane z perspektywy XXI wieku zjawisko japonizmu, które zaistniało w europejskich centrach artystycznych w ostatniej tercji XIX stulecia, jest jednym z najważniejszych w historii sztuki nowoczesnej. Od roku 2005 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie prowadzę projekt badawczo-wystawienniczy pt. Japonizm polski. Dzięki niemu nie tylko ujawniłam wiele dzieł nigdy dotąd nie eksponowanych i nie publikowanych, które ukazują malarstwo Młodej Polski w innej perspektywie, lecz także wprowadziłam polski japonizm w krąg światowych badań na tym zjawiskiem.

W 2019 roku Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha obchodzi dwudziestą piątą rocznicę swojej działalności, a także celebruje setną rocznicę nawiązania kontaktów polsko-japońskich. W tym szczególnym roku przygotowało szereg wystaw prezentujących różne aspekty japonizmu XXI wieku, m. in. ekspozycję  Tokio. Smok i smok, na którą tak zapraszają jej autorzy: Mangowa czerń i biel. W rolach głównych: Smok Wawelski i Godzilla. Przejdź z nimi ulicami Tokio – miasta, które nie usypia. Podróż potraktuj z przymrużeniem oka, w końcu za przewodników masz dość ekscentryczne stworzenia. Połączyła je niesamowita słabość do yakitori – szaszłyków z kurczaka, na które koniecznie będą chcieli zabrać Cię do lokalnego baru yatai. Więcej nie będziemy zdradzać. Baw się dobrze podczas odkrywania zakątków naszego komiksowego Tokio.  O tej i innych wystaw będzie mowa w moim wystąpieniu.

wykładowca: dr Anna Król

Historyk sztuki, muzealnik, pedagog, kurator w
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha,
wykładowca w krakowskiej ASP i AST, zajmuje się
sztuką zachodnią i japońską, dawną i współczesną,
szczególnie w aspekcie transkulturacji; autor wielu
wystaw i katalogów

w_45

WYKŁAD/POKAZ CEREMONIA HERBATY  15:15 – 16:00

Tegoroczny pokaz chanoyu chcemy poprowadzić tak, aby przekazać słuchaczom, i tym kilku gościom, którym uda nam się podać czarkę matcha, jakie efekty może przynieść picie sproszkowanej herbaty. Czy herbata wpływa na porządek życia codziennego? A może zbawiennie wpływa na zdrowie? Czy herbata ma sobie właściwy światopogląd? O czym szepcze się na matach herbacianego pawilonu… 

wykonawcy: Ula Mach-Bryson + Sunshinkai

Urszula Mach-Bryson, herbaciane imię SŌU, lektorka w Katedrze Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, uczennica Sugimoto SŌEN Sensei, nauczycielka drogi herbaty, prezes Stowarzyszenia Urasenke Sunshinkai. Od ponad dziesięciu lat naucza herbaty w Polsce i okazjonalnie w innych krajach. Chanoyu jest tematem jej badań i często także codziennością.

SPOTKANIE WOKÓŁ FILMU „The Bridge”   16:10-16:40

The Bridge (Most) – film animowany o „Dzieciach Syberyjskich”

Podczas prezentacji Izumi Yoshida opowie o swoim najnowszym filmie, który jest w trakcie produkcji. Jej lalkowy film animowany pod tytułem “The Bridge (Most)” to historia inspirowana “Dziećmi Syberyjskimi”, które trwale połączyły dwa, tak odrębne i oddalone od siebie kraje – Polskę i Japonię.

Reżyserka opowie nie tylko o tym jak powstaje jej film, skąd narodził się pomysł i jak wygląda praca reżysera, ale również na czym polega animacja lalkowa.

produkcja WJTeam/ Likaon

wykładowca: Izumi Yoshida

Doktorantka w Szkole Filmowej w Łodzi. Reżyserka filmów animowanych nagradzanych na festiwalach i przeglądach („Miraż”, „Kigo”, „Kinki”), tłumaczka języka japońskiego. Od dwóch lat wykładowca ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi ,gdzie prowadzi Pracownię podstaw animacji. Interesuje się naukowo problematyką filmów animowanych, w tym animacją artystyczną, abstrakcyjną i lalkową a także produkcjami studyjnymi, zwłaszcza anime. Prowadzi także badania nad japońską mitologią i horrorami w literaturze i kinie.
W trakcie studiów została: dwukrotną laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej (rok 2012, 2013);  stypendystką Ministra Edukacji (2013); stypendystką Marszałka Województwa Łódzkiego. (2013)         W trakcie studiów doktoranckich została stypendystką programu “Młoda Polska”(2018) i uzyskała grant naukowy na projekt “Animatronika i jej filmowe możliwości” z programu “Młodzi Naukowcy 2016 i 2018”.

yoshida_001 - Izumi Yoshida

SPOTKANIE WOKÓŁ FILMU „Grace”   16:50-17:20

Reżyserka Eri Mizutani, przez realizacji swojego  filmu dokumentarnego „Grace”, poznała niezwykłą i piękną tradycję –   Chigonomai, święty taniec prosząc Bogów o łaskawości, o braku wybuchów wulkanu i spokoju w miasteczku. Opowiada o świecie religii shinto i kulcie góry Fuji.

wykładowca: Eri Mizutani

Reżyser i scenarzysta. Urodzony w Kioto. Od 2009 roku mieszka w Polsce. W 2009 roku ukończyła TAMA Art University. Tam wyreżyserowała film Ki-ka (2006), który otrzymał Nagrodę Specjalną Jury podczas 29. Festiwalu Filmowego Pia. Jej kolejny film „It’s kind of ill” (2008) był pokazywany w kinie UPLINK w Tokio. W 2019 roku ukończył Państwową Szkołę Filmową w Łodzi. W czasie studiów wyreżyserował dokument „All That Will Remain Is Longing” (2013). W 2017 roku wyreżyserowała krótki dokument „Proszę o cziszę „, który wziął udział w 2018 roku w DOK Leipzig Panorama, wygrał Take One! Konkurs na 26. Konkurs Curtas Vila do Conde, nagroda specjalna jury na Verzio FF, 2. nagroda na 21. edycji Mecal Pro Barcelona i więcej. Obecnie jest współtwórcą pełnometrażowego filmu fabularnego Unaware oraz pełnometrażowego dokumentu Grace, opartych na jej własnych koncepcjach.

1111

WYKŁAD „Tradycyjne japońskie techniki rzemieślnicze”  17:30-18:00

Jak polski rzeźbiarz sakralny zakochał się w japońskich tradycyjnych technikach rzemieślniczych, takich jak Kirikane, Kumiko i Yosegi-zaiku?

wykładowca: Andrzej Burkot

Twórca rzeźb głównie o tematyce sakralnej. W czasie pobytu w Kioto poznał technikę złocenia kirikane, która go zafascynowała, stosuje ją przy wykonywaniu polichromii rzeźb. Ukończył studia na kierunku fizyka na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Od 1984r. właściciel funkcjonującej do dziś pracowni rzeźby w drewnie. Jego prace otrzymały wiele nagród i wyróżnień na wystawach i targach. W 2018r. na międzynarodowej wystawie SACROEXPO w Kielcach, ze względu na oryginalność i walory estetyczne, rzeźby zdobione techniką KIRIKANE dostały główne wyróżnienie – medal PRO OPERE POLITISSIMA ARTE PERFECTO.