Wystawa „Nowy Japonizm” część II    22 – 31 października

„Japonizm” to termin, który oznacza wpływ sztuki i kultury japońskiej na sztukę Zachodu w końcu XIX wieku. Japonia była potężnym katalizatorem rozwoju nowych nurtów sztuki w Europie, jak np. impresjonizm, secesja, modernizm. Również dzisiaj na całym świecie możemy znaleźć wielu fascynatów kultury Japonii i artystów zainspirowanych jej sztuką. Czy jesteśmy tego świadomi czy nie, w naszym codziennym życiu elementy japońskości są powszechnie obecne. Może jesteśmy świadkami zjawiska, które można nazwać “nowym japonizmem”?
Umożliwiając miejscowym artystom i projektantom pokazania swoich prac, chcemy tworzyć miejsce, gdzie zarówno odwiedzający jak i artyści będą mogli dostać natchnienie i siłę dla swojej kreatywności i chęci upiększania życia.
 
Artyści:

Cybulska Dorota  ツィブルスカ ドロタ

Socjolożka, studentka studiów podyplomowych PJATK na kierunku grafika projektowa. Zafascynowanie m.in. sztuką japońską sprawiło, że karierę zawodową realizuje w grafice prasowej oraz tworząc ilustracje. W przeszłości dyrektor artystyczna tytułów prasy młodzieżowej w wydawnictwie Rignier Axel Springer. Projektowała plakaty i logotypy, a jej ilustracje i infografiki publikowane były w prasie, wydawnictwach książkowych oraz w związku z kampaniami społecznymi. W 2010 roku zwyciężyła w konkursie wydawnictwa Rignier Axel Springer na projekt eko okładki. Prowadzi dwa internetowe projekty związane z kulturą Japonii: blog Inspired by Japan i informator o wydarzeniach japońskich www.itsu-doko.pl. Filozofię Jej twórczości można streścić w słowach „poszukuj i podążaj”.

www.behance.net/DorotaCybulska                www.instagram.com/doco.design.art         dorota.cybulska@gmail.com

na wystawie: rUMAk

Dorota_Cybulska_profile

Darski Andrzej   ダルスキ アンジェイ

Andrzej A. Darski urodził się w 1938 roku. Studia na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej podjął w 1955 roku, dyplom uzyskał w 1962 roku. W trakcie wielu następujących lat tworzył w szerokim obszarze, przede wszystkim projekty architektury obiektów o wielorakim przeznaczeniu, poczynając od dyspozycji urbanistycznych, aż po projekty wnętrz, w których znalazły swoje miejsce jego przestrzenne rzeźbiarskie kompozycje, witraże, mozaiki, meble etc.
Równolegle powstawały prace fotograficzne, rysunki piórem a także poezje. Dla autora istotnym było wzajemne przenikanie się, współistnienie różnych dziedzin twórczości. Czerpał inspiracje z studiując sztukę z różnych stron świata. Co uzewnętrznia się szczególnie w jego poezji, pisanej zgodnie z zasadami japońskiej tanki: „Pora usiąść na ganku”2009, „Pochwalmy dzień miniony” 2011, „Zatem iść, nie zbaczając.” 2014.

na wystawie: Nasz dom /  Pejzaż podwodny / Przekładanie muszli

IMG_3630
nowy

Fujii Ribeka   藤井 りべか

Lubiłam rysować i malować od kiedy byłam dzieckiem.
Sztuka jest zawsze obok mnie, nie tylko jak jestem szczęśliwa, ale też jak jestem smutna.
Rysowanie leczy moje serce.
Niektórzy płaczą, kiedy widzą moją sztukę. Wierzę, że sztuka leczy ludzkie serce.
Sztuka może głęboko łączyć ludzi, dlatego chciałabym nawiązać kontakt z wieloma ludźmi z całego świata.
Robiłam wystawy indywidualne w Japonii i Szwecji i poznałam wiele osób. Nauczyli mnie wielu rzeczy, tego, że są różne sposoby myślenia i wartości.
Chciałabym nawiązać kontakt z wieloma ludźmi i poznać wiele rzeczy na temat tego świata poprzez moją sztukę.

www.facebook.com/ribeka.fujii                         www.instagram.com/ribeka.art              ribekair@gmail.com

na wystawie: An apple  / An old person and a grandchild / Melting into the sky / Wind child

Kamoji Beata  鴨治 ベアタ

Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod kierunkiem profesora Stefana Gierowskiego, aneks z rzeźby w pracowni profesora Adama Myjaka. Prezentowała swoje prace na wystawach w Polsce i za granicą, m. in. we Francji i w Niemczech.

www.facebook.com/sachikokamoji/                kambet11@gmail.com

na wystawie: Czerwona łąka / Polne kwiaty / Pejzaż górski

Beata Kamoji1 profilowy
unnamed - Beata Kamoji

Kawełczyk Tomasz   カヴェウチク トマシュ

Tomasz Kawełczyk studiował na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2006 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Drzeworytu prowadzonej przez prof. Andrzeja Bartczaka oraz Pracowni Rzeźby prowadzonej przez prof. Aleksandra Hałata. W 2009 roku został zatrudniony na stanowisku asystenta prof. Lesława Miśkiewicza w macierzystej uczelni. W 2017 roku obronił pracę doktorską.
Jego twórczość związana jest głównie z techniką drzeworytu oraz rzeźbą. W 2012 roku przebywał w rezydencji artystycznej w Japonii gdzie studiował tradycyjną, japońską technikę drzeworytu barwnego Mokuhanga. Od tamtej pory aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą prowadząc warsztaty, organizując wykłady i pokazy. Do najważniejszych zaliczyć można warsztaty towarzyszące wystawie drzeworytów japońskich „Droga do Edo” przeprowadzone w Muzeum Narodowym w Warszawie czy mające miejsce w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha podczas wystawy „Japońska układanka”.

www.facebook.com/kawelczyk.woodblock                       tkawelczyk@gmail.com

na wystawie: Promień

TK_portret - T K

Klimczak Anna   クリムチャク アンナ

Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w latach 1993–1998 (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki (1997/98) oraz laureatką Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Poznania (1999 r.). Zrealizowała wiele wystaw indywidualnych oraz brała udział w licznych projektach zbiorowych i festiwalach artystycznych, m.in. Biennale d’Issy we Francji, SIEĆ – Sztuka Dialogu 2 (Fundacja Profile w Warszawie), Biennale Sztuki w Piotrkowie.
Tworzy instalacje, obiekty, realizacje wideo oraz działania performance. Korzenie jej sztuki sięgają klasycznego rysunku, którego konwencje próbuje pogłębić i przełamać. W latach 1999–2008 była wykładowczynią na Politechnice Koszalińskiej, gdzie równolegle prowadziła studencką galerię „Schody”. Od 2009 pracuje w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Prowadzi Pracownię Multimediów na studiach drugiego stopnia (Wydział Sztuki Nowych Mediów). W latach 2014–2018 była prezeską Fundacji Art&Innovation Space (wcześniej Griffin Art Space). Mieszka w Warszawie.

http://annaklimczak.pl/                www.instagram.com/an_kli                           annaannaklimczak@gmail.com

na fotografii: Anna Klimczak, Woliera, BWA Zielona Góra, 2014 (fot. Juliusz Sokołowski, Jędrzej Sokołowski)
na wystawie: prace z cyklu Vancouver 
Klimczak_Anna - anna klimczak

Korczak Małgorzata (Mauko)   コルチャク マウコ 

Jestem absolwentką projektowania graficznego na Wrocławskiej ASP.
Odkąd pamiętam bazgroliłam, rysowałam, malowałam. Dziś projektuję głównie logo, ale także tworzę suchoryt, linoryt i duże formaty (jak np.: 3-metrowe rysunki). Poszukiwanie różnych środków wyrazu w połączeniu z miłością do podróży doprowadziło mnie w 2016 roku do artystycznej szkoły w Japonii.
Do dziś kontynuuję zajęcia oraz egzaminy w szkole kaligrafii Shodō 書道  w Kamakurze.
Powroty do kraju kwitnącej wiśni i gro inspiracji wykiełkowały także w postaci autorskiej książki „Ja.Japonia / 私と日本”, zaprojektowania ubrań, powstania grafik oraz kaligrafii. Spotkajmy się na Bunkasai 2019 ^_^

www.mauko.pro     www.instagram.com/mauko_lors     mauko.korczak@gmail.com

na wystawie: Lady in shine / waterfall

Korczak_Mauko_Lady in shine - Małgorzata Korczak

Mochi Kasia  モヒ カーシャ

Kasia Mochi (ur.1979) – artystka, ilustratorka, pisarka. Po ukończonych w Warszawie studiach zajęła się modą i rysowaniem. Pracowała w miesięcznikach Pani i Twój Styl. Mieszkała przez wiele lat w Japonii. Jej prace pokazywano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in na Tokyo Designers Week, na wystawie Shibuya Art Awards w galerii Hikarie w Tokyo, BDFIL Festival de Bande Dessinée w Lozannie. Dwukrotnie, w 2015 i 2017, przyznano jej rezydencję artystyczną w programie A.I.R. Kamoe Art Center w Hamamatsu. Przez dwa lata prowadziła warsztaty artystyczne w Shizuoka Daigaku Gakkuin University. W Polsce ilustruje teksty do magazynu Pismo. Na początku 2020 r. nakładem wydawnictwa Tatarak ukaże się jej debiutancka książka dla dzieci i dorosłych.

www.kasiamochi.com                   www.instagram.com/kasiamochi/                         kasia.mochi@gmail.com

na wystawie:

DZH_kazenotaikai-kolor

Myślicka-Oberbek Rymika  ミシュリツカ オベルベク リミカ

Socjolog i antropolog, twórczyni kolaży artystycznych. W latach 2012-2013 przebywała w Japonii, która zainspirowała ją do stworzenia kolaży o tematyce orientalistycznej. Wcześniej zajmowała się techniką linorytniczą, zdobywając m.in. wyróżnienie na Międzynarodowym Biennale Grafiki w 2008 roku. Ponadto jest organizatorką wystawy indywidualnej „Laurki dla świata”, która odbyła się w „Sztukarni” w 2014 roku oraz współautorką wystawy zbiorowej „Szuflada Sztuki” w „Stalowni” w 2017 roku i corocznych edycji „Bunkasai”. W przeszłości współpracowała z grupą Pomarańczowy Cylinder, tworząc rekwizyty do przedstawień teatralnych. W wolnych chwilach zajmuje się tańcem intuicyjnym, kaligrafią i tworzeniem ceramiki użytkowej. Przedstawiony cykl na tegorocznym „Bunkasai” zainspirowany jest buddyjskimi chorągiewkami „lung ta”.

www.facebook.com/rymika.myslicka               www.instagram.com/rymika_myslicka         rymika.myslicka@gmail.com

na wystawie: 水 Water / 火 Fire / 土 Earth / 空気 Air / 宇宙 Space

Myslicka-Oberbek_Rymika - Rymika Myślicka

Olejniczak Małgorzata i jej uczniowie  オレイニチャク マウゴジャータ

Małgorzata Olejniczak rozpoczęła studia malarstwa Sumi-e w Japonii 20 lat temu i kontynuuje naukę do dziś w klasie jednego z najbardziej znanych mistrzów sumi-e Japonii, Tohuna Kobayashiego.

Małgorzata Olejniczak naucza tej sztuki w Szwajcarii, Niemczech i w Polsce, w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, jak i w Warszawie, we wnętrzach Warszawkjsiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej w ramach projektu Atelier Margot. Prowadzi również warsztaty letnie i projekty na festiwalach.
Malarstwo japońskie sumi-e jest doskonałym ćwiczeniem dyscypliny, wyobraźni i wytrwałości w dążeniu do celu. Dla tych, którzy nigdy jeszcze nie malowali jest to doskonała okazja, aby przekonać się o tym, jak wiele jest możliwe, i że talent nie jest tu wcale najważniejszy. Jest to raczej chęć poznawania siebie, zrelaksowania się, odnalezienia wewnętrznego spokoju i odkrycia swoich nowych możliwości, które drzemią w każdym z nas. Przygoda z malarstwem japońskim to również droga medytacji i samorozwoju.
Podczas comiesięcznych spotkań studenci poznaja sekrety sztuki stanowiącej połączenie malarstwa oraz kaligrafii, czyli sumi-e. Studium motywu bambusa, sezonowych kwiatów i warzyw, jak i pejzaży to tylko część programu. Nie braknie też tematów niespodzianek! Kurs łaczy teorię i praktykę i krok po kroku wprowadza w tajniki malarstwa, jak również japońskiej filozofii i estetyki. Studenci maja okazję uczestbiczyć w wystawach podsumowujacych ich naukę.

www.facebook.com/Sumi-e-Art-Malgorzata-Olejniczak-Atelier-Margot-1610673942548441                www.m-olejniczak.ch   margoto@bluewin.ch

na wystawie: z serii Pustka i pełnia

czarki-ciag-2-a - Malgorzata Olejniczak

Rożnowska Agnieszka  ロジュノフスカ アグニェシュカ

AGNIESZKA ROŻNOWSKA, urodzona w Poznaniu. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu uzyskując dyplom z wyróżnieniem w zakresie malarstwa
w pracowni prof. Włodzimierza Dudkowiaka. Od 2002 do 2009 była związana zawodowo z Instytutem Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej.
Obecnie od 2010 prowadzi Pracownię Rysunku w Katedrze Mody, na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Doktoryzowała się na
Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne, kierunek – Grafika warsztatowa (2007r). Stopień doktora habilitowanego
uzyskała w 2014r. w tejże dyscyplinie na kierunku – grafika warsztatowa w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu; Otrzymała stypendium rektorskie na VSVU
w Bratysławie (1997-1998). Współpracowała ze studiem animacji „Animagie” w Paryżu. W 2015 otrzymała grant Artist in Residence ASO w Japonii.

www.facebook.com/profile.php?id=1469061631           agnieszka.roznowska73@gmail.com

na wystawie: z serii Levitas

Agnieszka_Rożnowska - Agnieszka Roznowska

Urbalewicz Zbigniew   ウルバレヴィチ ズビグニェフ

Jestem grafikiem i pracuję w Instytucie Sztuk Pięknych UWM w Olsztynie, gdzie prowadzę zajęcia między innymi z liternictwa, kompozycji i projektowania. Od prawie trzydziestu moją pasją jest kaligrafia, zarówno rodzima jak i dalekowschodnia, głównie japońska. Studiuję pismo i kaligrafię w ujęciu historycznym, artystycznym i stosuję je jako środek ekspresji. Uwielbiam japoński papier, tusz, pędzle i staram się uprzystępniać kaligrafię jako formę wypowiedzi artystycznej.

zurbal@gmail.com

na wystawie: Hailku

Zbigniew_Urbalewicz_profile

Studenci z Wydziału Architektury Wnętrz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych

ポーランド日本情報工科大学インテリアデザイン学科

Studenci Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych kierunku Architektura Wnętrz inspirują się kulturą Japonii także w swoich projektach dyplomowych. Poznawana w czasie studiów historia kraju Kwitnącej Wiśni zaowocowała różnymi projektami wprowadzającymi japonizm do polskiej kultury.

Podczas tegorocznej edycji Bunkasai będzie można zobaczyć projekty Pawilonu Japońskiego na warszawskim Polu Mokotowskim oraz wystawy o Drzeworycie Japońskim okresu Edo.  Z Japonią łączą je nie tylko tematyka dalekiego wschodu, ale przede wszystkim japoński minimalizm oraz prostota formy i wyrazu. Pawilon Japoński nawiązuje do tradycji japońskiej i jej architektury. Wolne przestrzenie w otoczeniu natury, dużo światła, ale przede wszystkim pochwała cienia to jedne z ważniejszych cech japońskiej estetyki, której ślady odcisnęły się także w drugim projekcie wystawy o Drzeworycie Japońskim. Zwisające z sufitu szarfy nawiązują do grafik japońskich i pisma, które było pionowe, a sama wystawa z lotu ptaka przypomina wyżłobienia w drewnie. Całość utrzymana jest w kolorystyce skąpej i stonowanej, w barwach naturalnych, co jest charakterystyczne dla japońskich drzeworytów.

IMG_0734

Japońskie Ogrody Bonsai Marek Gajda

マレク・ガイダ 盆栽 日本庭園

http://ogrodybonsai.pl    www.facebook.com/japonskieogrodybonsai/

Marek Gajda uczył się sztuki bonsai od najlepszych bonsaistów w Europie ( Vaclav Novak, Liporacze Salvatore ), a w 2007 roku uzyskał certyfikat ukończenia japońskiej szkoły Taishoen mistrza Nobuichiego Urushibaty.

(Tylko w dniu 27.10)